Calle&Lotte on the Road

Velkommen on the Road, på vores første tur i Guds eget land. Vi er fløjet fra København til LA, hvor vi skal hente en autocamper og kører til blandt andet Grand Canyon, Las Vegas og opleve hvad vi ellers finder på vores vej. Vi har ca 20 dage + en del erfaring med rejser i campingvogn rundt i Europa igennem det sidste 30 år, men vi har aldrig kørt autocamper. Her på siden vil  jeg i løbet af turen lægge foto, tegninger m. m. Jeg glæder mig og du er meget velkommen til at follow along the way 🇱🇷

Første indtryk af LA efter en 12 timers lang flyrejse og ingen søvn, er store veje, store høje bygninger, høje palmer, sjove kraftfulde lastbiler i friske farver, og Stars og Stripes overalt. Calle har bøvl med telefonen, derfor får jeg 1 1/2 time på bænken uden for mobiltelefonforretningen. Jeg lærte her, at man ikke må ligge i solskinnet på en bænk i en stille forstad til LA. Straks kom en lille sort venlig uniformeret mand, og sagde jeg skulle sidde ordentligt. Man må gerne spille høj musik både på cykel og i bil, og man må også gerne gasse bilen helt vildt op, snakke meget højt til sig selv, hører høj hård rock fra sin rygsæk og danse rundt om damerne med underlige trin, men ligge ryggen skråt ned på en bænk, et sted hvor der nærmest ikke er andre, er forbudt. ( Calle måtte købe en ny telefon )

Første morgen med: Godmorning Amerika på skærmen: kvinder med høje kindben, store læber, lige kanter på hagen og uden mimik… morgen start i Guds eget land.

Formiddag i Longbeach, med de høje palmer, meget brede veje og mange p- huse. Vi havde en fin gåtur, inden vi kunne hente autocamperen. Til frokost fik Calle burger og jeg fik rejecocktail uden bestik, her spiser man gerne uden bestik, men jeg kunne heldigvis få en gaffel. Dette var vores første Pier, altså bro ud i vandet. Det var måske ikke en helt rigtig Pier, da den mere gik rundt med bygninger på siden, men det var hyggeligt, og det var en fin start på vores tur.

Oplevelser på den lange vej til Sedona, hvor vi noget af vejen skal køre på Route 66. Der er meget lir på den vej, men det er virkelig sjovt at se gamle tankstationer og gamle biler langs med vejen. Vi snakkede med en fyr der havde mange gamle lastbiler stående langs vejen, den ene havde han selv kørt i mange år. Jo, jeg måtte gerne tage foto både af lastbilerene og ham🇱🇷😁

Denne dag skiftede landskabet så hurtigt, at jeg aldrig nåede at tage foto af det hele, først ørken og derefter prærie med en enkelt vindheks. Landskabet blev mere grønt og fladt, så kom golde bjerge, et stykke tid med høje skove, derefter frodigt med skov og kvæg, og til sidst en voldsom og flot nedkørsel i de smukke røde bjerge i Sedona.

Sedona er en ret ny by i et gammelt indianer område, og byen er fyldt med gallerier, krystaller og spisesteder. Solnedgangen ses fra lufthavnen, hvor der er et godt udsyn og mange mennesker. Søndag startede med en ret kold svømmetur i floden, derefter frokost i det grønne omkranset af røde bjergtoppe og så en tur i kirke. Eftermiddagen blev brugt på den hyggelige campingplads, med en akvarel på et stykke formalet papir.  Jeg har brugt farveblyanter og akvarelfarver.

Vi nåede lige en aftenfest, og en gåtur i det gamle Sedona inden dagen var omme.

Målet er Gran Canyon ca 380 km væk og efter en svømmetur ved Lake Powell i dejligt varmt vand, fik vi en smuk tur til Horse Shoe Bend, et mega flot sted hvor Colorado floden tager et ordentligt knæk. Naturen er virkelig storslået og man føler sig lille i dette store land.

Vi overnatter i Gran Canyon inde i naturreservatet, der er ret stort fyldt med en del veje og skov. På vejen ind havde vi mange flotte kik ned i dybet, og efter mange gange ud og ind af bil og gåture til udsigtspunkter, kører vi på campingpladsen. Der er en del dyr der render rundt over det hele, de er ikke bange for mennesker, men dyrene er åbenbart ikke velkommen på campingpladsen, for der kom en ranger og prøvede at få dyret væk, hvordan??? Han forfulgte den og viftede med et stykke sort plastik.. en spændende skræmme teknik😂

Vi fik en magisk solnedgang langs kanten, efter solen går ned skifter dalen farver, det er virkelig helt utroligt og fuldstændig fantastisk.

Vejen fra Gran Canyon til Las Vegas gik forbi 66 igen og dennegang byen Williams. Vi fik en rigtig amerikansk frokost på en “real Dinner” og derefter behøvede vi ikke mere mad den dag.

Hover Dam, og dam det var hot og den er stor, vi var en tur inde/nede og se noget af teknikken, de havde virkelig tjek på rundvisningen og der var styr på os hele vejen igennem. Inden vi kørte ind på området, blev vi og bilen undersøgt grundigt af vagtpersonalet, vi var helt ude af bilen og vagterne var helt inde på vores wc, men vi havde heldigvis intet farligt med, og alt gik godt. Senere den dag kørte vi en tur på Las Vegas Boulevard for at se byen i dagslys. I LA kan man få alt bortset fra fred og ro, jeg kommer ikke til at savne det sted.👯‍♀️👯‍♀️👯‍♀️

Vi kørte m Uber, ind til Vegas og tilbage. Vores 2 “taxidrivers” siger måske lidt om hvor store forskelle der er her. Nr 1 var en langhåret, nedringet kvinde, med aftenmakeup af den voldsomme slags og masser af øreringe, armringe og tinget-tangel. Nr 2 var en mand der havde haft godt af at tabe sig 100 kg.
Fælles for dem var at de blev inde i bilens kølighed, og de ikke sagde et ord på vejen. Calle har helt styr på Uber appen og efter en lang solrig dag med mere end 40 grader, var pengene til de 2 taxi givet rigtig godt ud.
Det kæmpe store springvand er helt utroligt flot, desværre er der ikke lyd på billederne, det lyder nemlig helt vildt, når alle de mange liter vand rammer vandoverfladen.

I 2 dage har vi kørt rigtig meget: Dag 1 rejste vi igennem alt fra flad tør ørken, frugtbare grønne områder til høje sneklædte bjerge. Dag 2 nåede vi alle 4 årstider, kolde klipper, køligt grønt, varm sommer og endte i en slags sensommer landskab. Denne dag blev køreturen ca 160 km længere, fordi nogle af de direkte veje havde for store stigninger, og vi var “udkørte” da vi kom frem. Første gang i mit liv jeg går i sne med sandaler.

Her kommer en masse naturbilleder, hvis ellers internettet vil:

Efter nogle rolige dage ved en blå sø, med dejligt badevand, midt i et landskab der minder om syd Europa sidst i Juli, er vi klar til en tur i Yosemite. Store vandfald, høje bjerge og dybe grønne dale, og jo det var flot, men vi fik også kørt rigtig meget op og ned af høje bjerge, kørt i kø kørsel og vi kunne ikke finde P plads i dalen, så vi var glade, da vi fandt vores campingplads. Denne plads var virkelig hyggelig med grønt græs, ( ikke plastik ) og naturlige træer. Desuden var vi så heldige at blive inviteret til homemade burgers hos naboerne, en meget venlig familie fra Lousiana. De var på tur i 10 dage for at fejre deres 2 yngste børn, der havde færdiggjort uddannelse. Den ældste søn og mormor var også med, så der var fyldt op i deres camplet og telt. De medbragte stort set al mad hjemmefra, så det hele var godt tilrettelagt og pakket. De havde hjemmelavet salsa og hjemmedyrket bønner med, som smagte dejligt. Vi startede med en bordbøn og det virkede ret hyggeligt og naturligt. Senere på aftenen malede jeg en akvarel fra Yosemite, som vi gav dem. Et hyggeligt møde med Lousiana i Californien😁🇱🇷

Herunder endnu en akvarel med vandfald inspireret af Yosemite. Naboernes teltplads.
Den nærmeste by og et saloon besøg… ingen mennesker i byen, men når man kommer ind i saloonen er der fyldt med glade lokale, der spiser burger drikker øl og cola + et par foto hvor vi kører mod San Francisco.

Lousiana familiens måde at camperer på, er måske ikke den mest almindelige i dette store land, hvor det vi ser mest er kæmpe store “Campbusser”, ofte med en bil på træk. Men vi har set alle mulige campingsformer, små retro campingvogne, (som vi troede var gamle, men faktisk var de helt nye,) ombyggede gamle skolebusser og så disse kæmpe store busser, hvor af nogle ser ud til at blive brugt som bolig hele året.

Vi har ca 1 1/2 dag i SF, og alle siger vi skal se Alcatraz, så i morgen kl 14.10 er der ingen vej tilbage, vi må i fængsel. Vi bor nord for SF og tager Golden Gate færgen ind til byen, det er en fin måde at ankomme på. Færgeterminalen er meget flot og hyggelig, byen er fyldt med meget forskellige slags mennesker i spændende outfits og på Pier 39 er der både gang i Tivoli, barer og råbende, stinkende søløver.

I SF bor vi på den kedeligste plads, nærmest en P plads, ( her er der ikke engang plastik græs ) men der er kun 15 min gang til færgen og vupti, er vi midt i centrum. Vi bor ved siden af denne sjove ombyggede skolebus, og der er fin udsigt på vej til færgen.

Et besøg i Chinatown, før vi tager færgen til Alcatraz. Spændende at høre om de frygtelige forhold de indsatte levede under, og utroligt at det ikke er længere tid siden. Vi bor lige ved siden af det nyere fængsel San Quentin, der må være brug for mange pladser, når fængslerne for de farligste kriminelle, er så kæmpe store.

I SF har man valgt at genbruge farvestrålende sporvogne, fra hele verden, i den daglige trafik. De er virkelig fine, men sikke noget skrummel, skrammel at kører med.

På vej ud af SF kører vi en tur i skoven, for at se de store Redwoods. En meget fin, men kølig gåtur imellem de høje kæmper. På vejen derop, kørte vi nærmest i en sky, men heldigvis lå skoven lidt nede, og vi kunne fint se de store flotte træer.

Derefter kom turen til Golden Gate Bridge, udsigten er storslået, står der i guidebogen. Men det kræver vist at der ikke er havgus. Vi var cirka halvt ude på broen, og selv om udsigten måske ikke var storslået den dag, var det en storslået og lidt kold oplevelse.

Turen går sydpå, hvor vi skal opleve lidt af Californiens kyst, inden vi afleverer autocamperen igen i LA.
Det første stop er Santa Cruz, hvor vi skal bo på den dyreste campingplads på hele turen, ca 900 kr for en overnatning, men det var den eneste vi kunne finde i området. Den billigste plads vi har haft kostede 150 kr, som alt andet i USA er der store forskelle.
Heigh way 1 og Point Lopo, som er et smukt naturområde med pelikaner, søløver m.m.

Kysten starter helt fladt, men kommer hurtigt til at ligne noget fra Vesterhavet. Derefter kommer en smuk strækning med klipper. En del af HW1 er lukket pga af skader fra storme i vinteren, derfor kører vi tilbage af vejen igen, men med flere afstikkere og udsigtssteder. Jo længere syd på vi kommer, jo mere blæser det, ja det blæste faktisk så meget at jeg syntes det var uhyggeligt både at køre i vores høje camper og gå udenfor.

En aftentur til Pismo Beach pier. De fleste kystbyer, har en lang pier, ud i vandet, hvor folk vandre frem og tilbage, kikker på hinanden, spiser og ser på havet. Vi er der er lørdag aften, og der er hektisk stemning. Dagen før var vi på Pier i Santa Cruz, der var stemningen mere afslappet og enhver mand over 55 år, havde langt gråt bølget og nyvasket hår.
Der bliver hurtigt køligt når solen er væk, og jeg har haft nogle nætter, hvor jeg har savnet min danske dyne.

Vi var en smuttur i lille Danmark: Solvang, og det var meget sjovere end forventet, en slags mini dansk teater kulisse med hyggelig stemning og dansk bagerbrød, tja det var ikke rigtig dansk, men nok til at komme til at savne Danmark.
Bagefter var vi i Santa Babara, en afslappet strand og Pier, masser af høje palmer og flotte biler.

Et par timers kørsel til LA, blev til en meget laaaang kørsel med masser af trafik og mange køer. Vi kørte nærmest ind gennem den store by, så her er lige nogle højhuse i aftensolen. Sent ankommet skulle vi straks igang med aftensmaden. Campingpladsen var lige ved siden af Disney Land, og vi fik et kæmpe fyrværkeri som godnat hilsen, inden vores sidste nat i autocamperen. Gad vide hvor tit de fyrer dette kæmpe store fyrværkeri af, måske var det fordi det var fars dag i USA.

Nu er det tid til at sige farvel til vores følgesvend, som trofast har kørt os op, ned og ligeud i cirka 5000 km. Nogle gange, eller skal vi sige næsten ca. hele tiden, har det været en ret rystende oplevelse.😁

En enkelt overnatning i Santa Monica, hvor de har en berømt lang og bred strand + selvfølgelig en lang Pier med Tivoli, spisesteder og optræden. Mange mennesker overalt selv om det er Mandag. Der er mange hjemløse og specielle mennesker i LA. Der er også utrolig mange egern, vi valgte at spise vores medbragte madpakke på stranden og ikke i parken, da vi muligvis var blevet overfaldet af alle egernene.

Til slut får du et par foto af sjove motiver: Jeg elsker deres skilt:

INGEN PARKERING, på noget tidspunkt🤪

Underlig bilmønster og ternet mand.

Farvestrålende udsmykning.

ved ikke forfor det var tilladt at sove i denne by på denne stol???

En ægte amerikansk postkasse, en automat til køb at avis, æsler på vejen og flot wc.

Vi siger tak for denne gang til USA, og for en virkelig spændende oplevelse i en lille bitte del, af det store land. Vi følte os meget velkomne og fik mange venlige ord med på vejen.